Crowdfunding

Crowdfunding is een alternatieve vorm van financiering, die vooral voor startende ondernemers interessant kan zijn, omdat zij vaak moeilijker een lening kunnen krijgen bij een bank. De bedoeling is dan om het nodige geld op te halen bij het grote publiek (de menigte, the crowd).

Een project lanceren

Hoe gaat dat concreet in zijn werk? De starter zal zijn project via een crowdfunding platform voorstellen. Op de sites van dergelijke platformen kunnen potentiële investeerders bekijken welke projecten op zoek zijn naar geld. De starter wil binnen een bepaalde termijn een bepaald bedrag ophalen. Kan hij/zij voldoende mensen overtuigen om ‘in te stappen’, dan is de crowdfunding actie geslaagd en zal het internetplatform het geld aan de starter overmaken.

Een van de bekendste (en wellicht grootste) crowdfunding platforms is Kickstarter. In Nederland is Douw en Koren bekend. Voor België kun je voor informatie over crowdfunding platformen terecht bij het Agentschap Ondernemen. In 2013 hebben KPMG en Stibbe een studie gepubliceerd over crowdfunding.

Wat heb je nodig?

  • Een concreet project (dus niet “ik zou iets in de media willen doen”)
  • Het doelbedrag: zeg duidelijk hoeveel je wilt ophalen
  • Een deadline: geef duidelijk aan tegen wanneer je het doelbedrag wilt halen (meestal 30 à 45 dagen voor een crowdfunding campagne)
  • Een crowdfunding platform
  • Een bestaand netwerk: aarzel niet je eigen netwerk aan te spreken. (Als je vrienden en kennissen meedoen, is de slaagkans van je campagne een stuk groter)

Groeiende markt

In 2014 is in België 4,35 miljoen euro opgehaald via crowdfunding. Ter vergelijking: in Nederland was dat 63 miljoen euro. In Europa is in 2014 ongeveer 2,5 miljard euro opgehaald.

In België is crowdfunding nog vrij klein, in vergelijking met andere landen. Volgens Simon Douw (van crowdfunding consultancy Douw en Koren) heb je voor crowdfunding minstens 30 investeerders nodig. Het kunnen er uiteraard heel veel méér zijn.

Bekijken we voor welke categorie activiteiten een beroep is gedaan op crowdfunding als financieringsmiddel, dan zien we dat het gaat om 207 creatieve projecten, 85 maatschappelijke projecten en 27 ondernemingen. Maar gaan we kijken naar de bedragen die zijn opgehaald, dan ziet het beeld er anders uit: de creatieve projecten haalden 1,2 miljoen euro binnen, de maatschappelijke projecten 450.000 euro en de ondernemingen 2,7 miljoen euro.

Ondernemingen halen duidelijk meer geld uit crowdfunding dan creatieve of maatschappelijke projecten. Volgens Douw en Koren halen non-profit projecten gemiddeld 11.500 euro per project op, zijn creatieve projecten goed voor 6.400 euro per project en cashen ondernemingen 50.000 euro per project.

Waarom aan crowdfunding doen?

Uiteraard denk je in de eerste plaats aan goedkope financiering van je project. Maar er kunnen ook andere motieven zijn:

  • Promotie voor je project of je product (wie geld heeft gestort, wil dat het project aanslaat en gaat promotie voeren in zijn eigen netwerk)
  • Het vinden van klanten via netwerken
  • Het binden van klanten aan je product (de investeerder voelt zich verbonden met je project => vb. van bar met gepersonaliseerde barkrukken)
  • Het kan meteen ook een marktonderzoek zijn

Waarom zouden mensen nu geld storten in jouw project?

  • Omdat ze je kennen, deel uitmaken van je netwerk
  • Omdat het project hun erg aanspreekt
  • Vanwege de beloning die in het vooruitzicht wordt gesteld

Crowdfunding varianten

Er worden grotendeels vier vormen van crowdfunding onderscheiden, volgens de wijze waarop de investeerder al dan niet wordt vergoed:

  • Donaties: de geldschieter heeft sympathie voor je project, het sluit aan bij zijn/haar eigen idealen en hij/zij wil daar best wat geld in stoppen, zonder daarvoor iets concreets terug te verwachten. Deze vorm is minder populair in België en Nederland.
  • Beloning: de geldschieter krijgt, eenmaal het project in gang is gezet, een beloning in het vooruitzicht gesteld. Dat kan bijvoorbeeld een aantal exemplaren van het product zijn, of gedurende een bepaalde periode gratis gebruik van de gespecialiseerde website waarvoor financiering wordt gezocht. Of een gesigneerd exemplaar van een boek en een ‘meet and greet’ met de auteur die financiering zoekt voor de publicatie van zijn boek.
  • Lening: in dit geval verwacht de investeerder zijn geld terug, met een intrest er bovenop.
  • Aandelen: hier wordt de investeerder voor een stuk mede-eigenaar van je bedrijf. Hij/zij verwacht een return on investment dat afhankelijk zal zijn van het succes van het project.

Enkele voorbeelden van crowdfunding projecten:

Overheid steunt investeerders

Voor investeerders zijn er wat fiscale voordelen aan verbonden bij crowdfunding:

  • Er is een belastingvermindering voor het storten van geld voor het verwerven van aandelen in startende ondernemingen.
  • Die belastingvermindering bedraagt 45% van het geïnvesteerd bedrag bij microvennootschappen en 30 % bij kleine vennootschappen. De startende onderneming mag niet beursgenoteerd zijn en het moet om een kleine vennootschap gaan (maximum 50 werknemers, jaaromzet niet groter dan 7,3 miljoen euro, balanstotaal maximaal 3,65 miljoen euro).
  • Het ontvangen bedrag mag maximaal 250.000 euro bedragen.
  • De belastingvermindering is beperkt tot een investering van 100.000 euro per jaar en per belastingplichtige.
  • De investeerder moet zijn aandelen wel minimaal 48 maanden behouden.
  • Voor de belastingvermindering mag de investeerder geen bestuurder zijn van de vennootschap en mag hij niet meer dan 30% van de vennootschap verwerven.
  • Voor wie investeert door een lening te geven, is er fiscale vrijstelling van de interest.
  • Het moet wel gaan om een kleine onderneming en de tussenkomst van een erkend crowdfunding platform is vereist.
  • De lening moet minimaal 48 maanden lopen en het leningsbedrag mag maximaal 15.000 euro bedragen.

Terug naar ‘Tips voor beginnende freelancers’